פחות מאתגר משחשבתם: תזונה מומלצת לסובלים מהליקובקטר פילורי

הליקובקטר פילורי הינו חיידק נפוץ שנמצא אצל מעל ל 90% מהאוכלוסייה הבוגרת. חשוב להבין כי לתזונה יש חשיבות עצומה לבריאות, ולהתמודדות עם החיידק. מהו התפריט המומלץ וממה עדיף להימנע? על כך – בסקירה הבאה.

מדוע נדרש לבצע שינויים בהרגלי התזונה בעקבות נגיף הליקובקטר פילורי?

חיידק הליקובקטר פילורי הינו חיידק נפוץ המצוי בקיבה, ובהתאם לכך הוא מביא להחלשה של יכולת הרירית הטבעית לעמוד בפני החומציות המצויה בקיבה. כתוצאה מכך, הסובלים מהחיידק מדווחים על כאבי בטן, כיב קיבה או כיב תריסריון לצד תחושה של כובד ועייפות. חשוב להבין כי מדובר גם בחיידק שמגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן הקיבה והוא נחשב לעמיד מאוד בפני אנטיביוטיקה. מאחר ורוב האוכלוסייה הבוגרת מאובחנת עם החיידק בעולם המערבי, ניתן בהחלט לומר כי מדובר בחיידק נפוץ שמשפיע מאוד על התפקוד אבל גם על הבריאות הכללית. בהקשר הזה, חשוב להבין כי להרגלי התזונה יש משקל משמעותי בכל הקשור להתמודדות עם החיידק, וזאת בשל הקשר הישיר בין הרגלי התזונה לבין השגשוג של החיידק בחלל הקיבה. למרות שבמחשבה ראשונה שינוי תזונתי בעקבות החיידק עשוי להיראות מרתיע למדי, אין מדובר באתגר גדול כפי שאתם חושבים אלא בשינוי קטן שיכול לחולל הבדל עצום ואף להשפיע מאוד על היכולת שלכם להיפטר מהנגיף. כיצד תעשו זאת? להלן הפרטים:

מה מומלץ לאכול?

חשוב לדעת כי תפריט תזונה מומלץ הוא קודם כל מזון טבעי, מבושל וביתי. רצוי להימנע ככל האפשר מאכילה בחוץ. הסיבה לכך היא שאוכל ביתי מאפשר לנו לשלוט על הכמויות ולוודא כי אנו משתמשים בחומרי גלם טריים כמו גם באוכל משביע שיתרום להתאוששות ולהרגעת מיצי הקיבה. בנוסף, העדיפו לשלב בתפריט שלכם מזון דל שומן כמו גם לאכול בטטות, בננות ואבוקדו בשל חומצות האמינו המעולות המצויות בתוכם. בנוסף, העדיפו לשלב בתפריט שלכם תה ירוק, מים (ללא תוספת), מיץ רימון ומיץ חומציות אותם ניתן לרכוש או להכין בעצמכם מתוך מטרה לספק לגוף מינרלים מעולים. עדיף לשלב בתפריט גם תוספי תזונה כמו פרוביוטיקה שנלחמת בחיידק כמו גם מעודדים את תהליך ההחלמה. עם זאת, לפני שאתם ממהרים לשלב את המזון אותו ציינו כאן, עדיף לקבוע פגישה עם דיאטנית קלינית שמתמחה בתחום של טיפול בחיידק, וזאת מתוך מטרה לבנות תפריט מותאם אישית כמו גם לקבל ידע מקצועי שדרכו תוכלו להימנע מטעויות נפוצות שמרחשות כתוצאה מהפעלה מוגברת של כיב הקיבה. כלל הברזל הוא להפחית את נפח הארוחות ולהעדיף לפרוס את הארוחות לאורך היום, כמו גם להעדיף מזון עשיר בסיבים תזונתיים שגם מרגיעים את הקיבה אבל גם תורמים מאוד לתחושת השובע.

פחות מאתגר משחשבתם: תזונה מומלצת לסובלים מהליקובקטר פילורי

וממה עדיף להימנע?

רצוי להימנע ממזון כבד מדי שעשוי לגרות את מיצי הקיבה. ההמלצה הגורפת מצד תזונאים היא להפחית עד כמה שאפשר אוכל שומני מאחר ואוכל שומני כמו גם "כבד" עשוי להוביל להחרפה של התסמינים כתוצאה מהימצאות החיידק. שימו לב כי לא פעם מתרחשים כאבי בטן כמו גם סחרחורות כתוצאה מאוכל מעובד, ועל כן עדיף להימנע ככל האפשר מאוכל אותו רוכשים בחוץ כמו גם באוכל עתיר שומן מאחר והוא גורם לשגשוג של החיידק בקיבה. בדקו היטב כי האוכל אותו אתם אוכלים מכיל פחות מחמישה אחוזים של שימוש כמו גם העדיפו להכין את האוכל בשיטה של אידוי או אפייה ולא טיגון.  בנוסף, העדיפו להימנע מצריכה של מזון בעל חומציות גבוה כמו תפוזים, עגבניות כמו גם ויטמין C מאחר והם עלולים לגרות את הכאב שנוצר בעקבות המגע בין נוזלי העיכול לבין הרירית של הקיבה.

לסיכום, באמצעות סקירה של תפריטי תזונה מומלצים לצד תיאום פגישה עם דיאטנית המתמחה בתחום תוכלו ליצור שינוי אמיתי ואיזון, כל זאת מתוך מטרה להתגבר על הכאבים ולהפחית את הסימפטומים הנלווים להופעתו של החיידק.

השארת תגובה